PolarisMCPE online forums! Appeal, discuss, or have fun!


    [UPDATE] Learn 'Ruby'!

    Share
    avatar
    RageQuit
    Forum Manager | Developer
    Forum Manager | Developer

    Posts : 43
    Points : 561
    Reputation : 5
    Join date : 2016-06-04
    Age : 18
    Location : get.location()

    [UPDATE] Learn 'Ruby'!

    Post by RageQuit on Sun Jun 05, 2016 9:52 am

    Learn Ruby!
    Ik ben StijnS (of RageQuit) en ik ga jullie Ruby leren.
    Ruby is een makkelijke en snelle weg om te leren programmeren.
    Hoofdstuk 1: Variables

    Als eerste voor je begint maak je een leeg .txt document. (Ik hoop dat je weet hoe dit werkt! Zo niet, rechtsklik op je bureaublad en druk op 'nieuwe text document'.
    Dus, nu we een leeg text document hebben, beginnen we met de variables.
    In variables kan je waarden opslagen
    Bv.

    Code:
    mijnvariable = 27
    Of je kan er ook (true / false) in opslagen.
    Bv.
    Code:
    mijnvariable = true
    mijnvariable = false
    Met variables kan je veel dingen doen, bijvoorbeeld wiskunde oefeningen maken.
    Als je dit in je .txt bestand zet, kan je oefeningen doen.
    Code:
    oplossing = 2+5
    print "Oplossing: #{oplossing}"
    Dan komt er in je programma dit te staan:
    Code:
    Oplossing: 7
    Ruby is een gemakkelijke programmeer taal omdat je bv niet dit moet doen:
    Code:

    import java.io.PrintStream;
    import java.io.IOException;
    import java.io.File;

    import java.util.Random;

    public class WriteToFile
    { public static void main(String[] args)
     { try
     { PrintStream writer = new PrintStream( new File("randInts.txt"));
     Random r = new Random();
     final int LIMIT = 100;

     for(int i = 0; i < LIMIT; i++)
     { writer.println( r.nextInt() );
     }
     writer.close();
     }
     catch(IOException e)
     { System.out.println("An error occured while trying to write to the file");
     }
     }
    }
    Dit wat je hierboven ziet, is Java. Een moeilijkere programmeertaal die gebaseerd is op plugins en programma's maken zoals spellen of terminals.
    Nu terug naar Ruby, je kan er ook meerdere oefeningen op maken door meer variables te maken:
    Code:
    oplossing1 = 3+4
    oplossing2 = 4-3
    oplossing3 = 9*3
    oplossing4 = 4:2
    Dit was de basics van variables, we gaan niet te ver met variables, want anders kan je script (enkel voor variables) zo eruit zien:
    Code:
    class Box
        # The constructor.
        def initialize(width, height)
     # Assign fields from arguments.
     @width = width
     @height = height
        end

        # method.
        def display()
     puts @width
     puts @height
        end
    end

    # new Box.
    x = Box.new(10, 5)

    # Call the display method.
    puts x.display()

    Hoofdstuk 2: Inputs & outputs

    In dit hoofdstuk leren we hoe een programma kan reageren op jou binnenkomsten o.a. als je typt 'hallo' dat het programma 'Dag!' terug stuurt.
    Dus, we gaan proberen op het einde een script maken dat reageert op wat je typt.

    Eerst beginnen we met het simpelste: iets laten na typen:
    [Klein bericht, elke lijn die begint met een '#' word geignored, dit betekend dat het script gewoon die lijn overslaat.
    Code:

    input = gets.chomp
    #Als je hierboven iets intypt, zal het in de lijn hieronder tevoorschijn komen!
    print input

    Als je bijvoorbeeld ruby commands wilt maken, gebruik dan 'case'. Vragen? Stel ze!
    Bv.
    Code:
    input = gets.chomp
    case input
    when 'hallo'
            puts "Dag!"
    end
    else
            puts "Dat verstond ik niet!
    end
    Niet af!

      Current date/time is Wed Sep 20, 2017 2:09 am